Ogólne warunki handlowe
§ 1 Postanowienia Ogólne
1. Niniejsze Ogólne Warunki Umów („Ogólne Warunki”) dotyczą wszelkich umów zawieranych z
przedsiębiorcami.
2. Stosunki umowne łączące Cellofoam Polska sp. z o.o. („Sprzedawca”) i jej klientów („Kupujący”)
regulowane są wyłącznie postanowieniami niniejszych Ogólnych Warunków. Stosowanie wszelkich
innych wzorców umownych ustalonych przez Kupującego jest wyłączone. Stosowane przez
Kupującego wzorce umowne obowiązują jedynie wtedy, gdy Sprzedawca wyraził na piśmie zgodę
na ich stosowanie.
3. Dostarczane przez Sprzedawcę produkty („Produkty”) spełniają wyłącznie te normy i wytyczne oraz
przeszły te testy, które zostały określone w specyfikacji technicznej obowiązującej w chwili
zawarcia umowy lub zostały pisemnie ustalone z Kupującym. Nieznaczne, technicznie niemożliwe
do uniknięcia odchylenia dotyczące jakości, koloru, szerokości, wagi, wyposażenia lub wzoru, jak
również pozostałe odchylenia przyjęte w obrocie są dopuszczalne. Oczekiwania Kupującego
dotyczące Produktów lub ich zastosowania nie stanowią właściwości Produktów, chyba że zostało
to wyraźnie uzgodnione na piśmie.
4. Wszelkie uzgodnienia między Sprzedawcą a Kupującym dotyczące sprzedaży Produktów powinny
być zawarte w formie pisemnej.
§ 2 Zawarcie umowy
1. Zamówienie poczytuje się za przyjęte do realizacji, jeżeli Sprzedawca potwierdził przyjęcie
zamówienia w formie pisemnej.
2. Zamówienie zawiera wiążące dla stron postanowienia dotyczące terminu dostaw, ilości, rodzaju
oraz jakości Produktów.
3. Zmiany zamówienia są możliwe jedynie za obopólną zgodą. Anulowanie zamówień nie jest
możliwe.
§ 3 Ceny, Płatności, Opóźnienia
1. O ile z potwierdzonego zamówienia nie wynika nic innego, ceny obowiązują loco zakład
Sprzedawcy i obejmują załadunek w zakładzie Sprzedawcy, natomiast nie obejmują kosztów
transportu, ubezpieczenia i ceł, a ponadto są cenami netto, do których należy doliczyć podatek
VAT; powyższe koszty i cła ponosi, w braku odmiennych uregulowań, Kupujący. Koszty opakowania
będą naliczane osobno, o ile Kupujący życzy sobie specjalnego opakowania.
2. Faktura zostanie wystawiona przez Sprzedawcę z dniem dostawy, względnie z dniem
udostępnienia Produktów do odbioru. Zmiana terminu wymagalności faktury jest co do zasady
wykluczona.
3. Faktury są płatne w pełnej wysokości w terminie 30 dni od dnia wystawienia. Wszelkie odstępstwa
wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
4. Dniem płatności jest dzień uznania rachunku bankowego Sprzedawcy.
5. Płatności będą zarachowywane przez Sprzedawcę w pierwszej kolejności na poczet najdawniej
wymagalnych długów wraz z odsetkami za opóźnienie.
6. Kupujący może przedstawić do potrącenia z wierzytelnościami Sprzedawcy swoje wierzytelności
tylko wtedy, jeśli wierzytelności te są bezsporne, stwierdzone prawomocnym orzeczeniem lub
uznane przez Sprzedawcę.
7. Sprzedawca jest uprawniony do powstrzymania się z realizacją kolejnych zamówień Kupującego,
dopóki Kupujący nie ureguluje wszystkich zaległych płatności wobec Sprzedawcy wraz z
odsetkami ustawowymi.
8. Kupujący znajduje się w opóźnieniu z zapłatą po bezskutecznym upływie terminu płatności
wskazanym na fakturze, bez konieczności odrębnych wezwań.
9. Za czas pozostawania Kupującego w opóźnieniu, Sprzedawca jest uprawniony do naliczania
odsetek ustawowych za opóźnienie w ustawowej wysokości. Dochodzenie przez Sprzedawcę
dalszych roszczeń nie jest wyłączone.
10. Jeżeli Sprzedawca poweźmie po zawarciu umowy z Kupującym wątpliwości co do wypłacalności
Kupującego, jest on uprawniony do żądania od Kupującego przed realizacją zamówienia zapłaty
całej ceny lub udzielenia zabezpieczenia w określonym przez Sprzedawcę terminie. Ponadto
Sprzedawca jest uprawniony do odstąpienia od umowy po bezskutecznym upływie wyznaczonego
terminu zapłaty całej ceny lub udzielenia zabezpieczenia. Jeżeli Sprzedawca powziął wątpliwości co
do wypłacalności Kupującego po dostarczeniu kupującemu Produktów, cena staje się wymagalna
z dniem powzięcia przez Sprzedawcę wątpliwości co do wypłacalności Kupującego.
11. Za okoliczności uzasadniające wątpliwości co do wypłacalności Kupującego uznaje się w
szczególności:
a. niewypłacalność w rozumieniu art. 11 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe
(t.j. Dz.U. z 2016 r., poz.2171 z późniejszymi zmianami,
b. zagrożenie niewypłacalnością w rozumieniu art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. Prawo
restrukturyzacyjne (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1508 z późniejszymi zmianami),
c. opóźnienie w zapłacie przez Kupującego za wymagalny rachunek wystawiony przez
Sprzedawcę przekraczające 60 dni.
§ 4 Dostawa
1. Dostawa Produktów następuje loco zakład Sprzedawcy, chyba że inaczej uzgodniono na piśmie.
2. Dostawa odbywa się w terminie wynikającym z potwierdzenia zamówienia.
3. Możliwe są dostawy częściowe.
4. Uzgodniony termin dostawy (okres dostawy lub data dostawy) jest zachowany, jeżeli przed jego
upływem Produkty opuściły zakład Sprzedawcy lub Sprzedawca powiadomił, że Produkty są
gotowe do odbioru lub wysyłki. Zachowanie terminu dostawy jest uzależnione od prawidłowej, w
szczególności terminowej dostawy do Sprzedawcy, chyba że Sprzedawca ponosi odpowiedzialność
za nieprawidłową dostawę. W przypadku nieprawidłowej dostawy do Sprzedawcy, Sprzedawca
uprawniony jest do odstąpienia od umowy z Kupującym w terminie 10 dni od dnia powzięcia
informacji o nieprawidłowej dostawie do Sprzedawcy. W przypadku odstąpienia przez Sprzedawcę
od umowy z Kupującym, Sprzedawca zwróci Kupującemu niezwłocznie wszystkie zaliczki wpłacone
przez Kupującego na poczet ceny.
5. Z zastrzeżeniem postanowień ust. 6 i 7 poniżej, jeżeli Kupujący opóźni się z odbiorem Produktów
lub z wykonaniem innych obowiązków, Sprzedawca jest uprawniony do żądania od Kupującego
naprawienia powstałej z tego tytułu u Sprzedawcy szkody.
6. Jeżeli Kupujący nie odbierze Produktów w terminie 4 (czterech) dni od daty powiadomienia o
zrealizowaniu zamówienia, Sprzedawca ma prawo oddać Produkty na przechowanie, na koszt i
ryzyko Kupującego.
7. W przypadku, o którym mowa w ust. 6 powyżej, Kupujący zobowiązany jest pokryć koszty
przechowania Produktów liczone za każdy rozpoczęty tydzień przechowywania Produktów w
następujący sposób: 6,00 EUR netto za każdy m² powierzchni magazynowej zajmowanej przez
nieodebrane Produkty powiększone o 60,00 EUR.
8. Na żądanie Kupującego Sprzedawca dostarczy mu bezpłatnie certyfikat przeprowadzenia testów
zgodnie z DIN EN 10204. Pozostałe dokumenty, które mają zostać sporządzone na żądanie
Kupującego, jak również inne świadczenia dodatkowe podlegają dodatkowej opłacie ustalanej
przez Sprzedawcę.
9. W przypadku opóźnienia w dostawie, Kupujący jest uprawniony do odstąpienia od umowy po
bezskutecznym upływie odpowiedniego terminu dodatkowego wyznaczonego Sprzedawcy, o ile
Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za opóźnienie w dostawie. Kupujący jest zobowiązany, na
żądanie Sprzedawcy, do oświadczenia w odpowiednim terminie, czy zamierza odstąpić od umowy
i dochodzić od Sprzedawcy ewentualnego odszkodowania, czy też będzie nalegał na wykonanie
umowy.
§ 5 Przejście ryzyka
O ile nic innego nie wynika z potwierdzenia zamówienia, uzgodniona jest dostawa loco zakład
Sprzedawcy. Jeżeli uzgodniono dostawę franco przejście ryzyka związanego z utratą lub
uszkodzeniem Produktu na Kupującego następuje z chwilą przekazania Produktu do wysyłki lub
odbioru.
§ 6 Zastrzeżenie własności
1. Sprzedawca zastrzega sobie własność sprzedanych Produktów aż do uiszczenia w całości ceny.
Przeniesienie własności Produktów na Kupującego nastąpi w momencie zapłaty ceny wraz z
ewentualnymi odsetkami za opóźnienie w zapłacie.
2. Kupujący nie jest uprawniony do dalszej sprzedaży Produktów przed uiszczeniem całości ceny na
rzecz Sprzedawcy.
3. Kupujący nie jest uprawniony do przetworzenia, połączenia i pomieszania Produktów objętych
zastrzeżeniem prawa własności.
4. W przypadku, gdy Kupujący postępuje w sposób sprzeczny z umową, w szczególności nie uiszcza
w terminie wymagalnych płatności, Sprzedawca jest uprawniony do niezwłocznego odbioru
Produktów na koszt Kupującego.
§ 7 Reklamacje
1. Odpowiedzialność Sprzedawcy z tytułu rękojmi jest wyłączona.
2. Sprzedawca udziela Kupującemu gwarancji na Produkty na okres 12 miesięcy od dnia wydania
Produktów.
3. Kupujący ma obowiązek niezwłocznego zbadania dostarczonych Produktów na okoliczność
zgodności z zamówieniem, ewentualnych braków ilościowych lub wad jakościowych oraz
zawiadomienia Sprzedawcy o wadach w terminie 8 dni od daty dostarczenia Produktów, przy
czym wady ukryte winny być zgłoszone w terminie 8 dni od dnia ich wykrycia.
4. W razie niezgłoszenia przez Kupującego reklamacji w wyżej wymienionych terminach, Kupujący
traci uprawnienia z tytułu gwarancji. Reklamacja winna być zgłoszona w formie pisemnej pod
rygorem bezskuteczności.
5. W razie uwzględnienia reklamacji Sprzedawca zobowiązuje się do uzupełnienia braków
ilościowych, usunięcia wad Produktów lub do dostarczenia Produktów wolnych od wad. O
sposobie załatwienia reklamacji decyduje Sprzedawca.
6. Sprzedawca zobowiązany jest do rozpatrzenia reklamacji w terminie 10 dni od dnia otrzymania
zgłoszenia reklamacyjnego. Nierozpatrzenie przez Sprzedawcę reklamacji w powyższym terminie
nie jest jednoznaczne z jej uwzględnieniem.
7. Sprzedawca zobowiązany jest wykonać swoje obowiązki wynikające z uznanej reklamacji w
terminie uzgodnionym z Kupującym, jednak nie przekraczającym 30 dni od dnia powiadomienia
Kupującego o uwzględnieniu reklamacji.
8. Zgłoszenie wad po przycięciu Produktów przez Kupującego lub innej jego obróbce jest
niedopuszczalne, chyba że wady wyjdą na jaw dopiero podczas obróbki Produktów.
9. Gwarancją nie są objęte nieznaczne, nieuniknione odchylenia w odniesieniu do jakości, koloru,
szerokości, ciężaru, wyposażenia lub wzoru, jak również inne przyjęte w branży odchylenia.
10. Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za naturalne zużycie Produktów, jak i za skutki
niezgodnego z przeznaczeniem zastosowania Produktów.
11. Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za oświadczenia Kupującego wobec jego odbiorców,
wykraczające poza wyżej wskazany zakres odpowiedzialności Sprzedawcy.
§ 8 Siła wyższa
1. Termin dostarczenia Produktów ulega przedłużeniu o czas trwania siły wyższej lub
nieprzewidywalnych w momencie zawarcia umowy przeszkód, spowodowanych przez
okoliczności, za które Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności (np. zakłócenia w zakładach
produkcyjnych, strajki, blokady dróg, utrudnienia w ruchu drogowym). Przedłużenie terminu o
czas trwania ww. zdarzeń następuje również, gdy zdarzenia te dotknęły podwykonawców
Sprzedawcy. O początku wystąpienia siły wyższej lub ww. przeszkód oraz o przewidywanym
czasie ich trwania Kupujący zostanie niezwłocznie i w miarę możliwości poinformowany.
2. W przypadku zaistnienia po stronie Sprzedawcy siły wyższej lub innych ww. przeszkód, których
czas trwania przekracza 2 miesiące, Sprzedawca może od umowy odstąpić w terminie kolejnych
21 dni. Roszczenia odszkodowawcze Kupującego są w tym przypadku wyłączone. Sprzedawca jest
zobowiązany, na żądanie Kupującego, do oświadczenia w odpowiednim terminie, czy zamierza
odstąpić od umowy, czy też zamierza w odpowiednim terminie dostarczyć Produkty.
§ 9 Ograniczenie odpowiedzialności
1. W najszerszym zakresie dopuszczalnym przez prawo odpowiedzialność Sprzedawcy z tytułu
niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, a takżeodpowiedzialność z jakiegokolwiek
innego tytułu (w szczególności odpowiedzialność deliktowa), zostaje wyłączona, z wyjątkiem winy umyślnej.
2. Sprzedawca nie odpowiada za ewentualne straty, szkody, utracone korzyści, koszty itp.
poniesione przez Kupującego w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy
przez Sprzedawcę w całości lub w części, chyba że wynikły one z winy umyślnej Sprzedawcy.
3. Jeżeli Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za powstanie szkody, jego odpowiedzialność
jest ograniczona w każdym przypadku do wartości netto partii Produktów, z którą związane jest
niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania przez Sprzedawcę.
4. W zakresie w jakim odpowiedzialność Sprzedawcy jest wyłączona lub ograniczona takie
wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności dotyczy również wszystkich podmiotów o których
mowa w art. 474 Kodeksu cywilnego, w szczególności pracowników, przedstawicieli,
pełnomocników oraz innych osób działających na rzecz lub zlecenie Sprzedawcy w ramach
zawartych ze Sprzedającym umów.
§ 10 Postanowienia końcowe
1. Miejscem spełnienia świadczeń wynikających z zawartych z Kupującym umów jest siedziba
Sprzedawcy.
2. Sądem właściwym do rozpoznawania sporów pomiędzy Sprzedawcą a Kupującym powstałe na tle
wykonywania umowy jest sąd miejscowo właściwy dla siedziby Sprzedawcy.
3. Prawem wyłącznie obowiązującym jest prawo polskie, z wyłączeniem norm kolizyjnych. Do
niniejszej umowy nie stosuje się przepisów Konwencji Narodów Zjednoczonych o umowach
międzynarodowej sprzedaży towarów, sporządzonej w Wiedniu w dniu 11 kwietnia 1980 r. oraz
innych konwencji dotyczących sprzedaży.